8 grudnia 2016Przeczytaj Artykuł
W pierwszej połowie roku powiat żyrardowski prowadził duże badanie socjologiczne, by otrzymać wiedzę na temat planów edukacyjnych i motywów podejmowania decyzji młodzieży gimnazjalnej z terenu powiatu z uwzględnieniem kontekstu demograficznego oraz geograficznego (związanego z bliskością Warszawy). Dziś (8.12.) podczas Powiatowego Forum Oświatowego przedstawiono ich wyniki. W spotkaniu wzięła udział także przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Badaniami objęto wszystkie gimnazja na terenie naszego powiatu.
- Złożoność projektu badawczego wymagała sprawnej komunikacji, szybkich informacji zwrotnych, przede wszystkim zaś zrozumienia dla prowadzonych działań i poczucia wspólnej pracy dla społeczności lokalnych. Współpraca przy projekcie udała się. Chcemy ją kontynuować – mówi Adam Lemiesz, dyrektor wydziału oświaty starostwa.
Raport z badań przedstawił Mariusz Wachowicz z firmy badawczej i konsultingowej Omikron Badania. Podczas nich zastosowano tzw. procedurę triangulacji, co oznacza zróżnicowanie źródeł danych, metod badawczych i perspektyw badawczych. Dzięki temu możliwe było zgromadzenie wszechstronnego materiału badawczego i poddanie go kompleksowej analizie i ocenie. Natomiast do realizacji głównego celu badawczego zastosowano: analizę danych zastanych (desk research) - czyli analiza danych zastanych, zgromadzonych w ramach innych działań starostwa, ankietę CAWI - badanie metodą kwestionariuszową z zastosowaniem ankiety internetowej możliwej do wypełnienia ze strony internetowej, wysłanej na adres mailowy respondenta lub za pomocą tokenów, a także wywiady FGI (zogniskowane wywiady grupowe).
W ramach badań ilościowych (CAWI) wzięto pod uwagę dane od 750 uczniów 2 i 3 klas gimnazjów z powiatu, 85 rodziców uczniów 2 i 3 klas gimnazjów z powiatu, a także 105 nauczycieli gimnazjów.
Za pomocą wywiadów grupowych (FGI) przebadano: 2 grupy uczniów z ostatnich klas gimnazjum , 1 grupę nauczycieli gimnazjalnych, 1 grupę młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych z powiatu , 1 grupę młodzieży uczęszczającej do szkół ponadgimnazjalnych poza powiatem oraz 1 grupę młodzieży, która przeniosła się ze szkół poza powiatem do szkół powiatowych (powracająca).
Wnioski z przeprowadzonych badań mają przede wszystkim przełożyć się na większe zainteresowanie gimnazjalistów ofertami edukacyjnymi szkół prowadzonych przez powiat. Dzięki niemu, organ prowadzący wspólnie z dyrekcjami placówek oświatowych, będzie mógł odpowiedzieć na pytania: co należy w dalszej kolejności zrobić, by uatrakcyjnić kierunki kształcenia, jak zachęcić gimnazjalistów do wybrania szkół powiatowych czy jak wykreować ich dobry wizerunek?
Badający, na podstawie wyników, rekomendują siedem najważniejszych działań, które powiat powinien podjąć. To przede wszystkim wzbogacenie oferty edukacyjnej o nowe kierunki, koncentracja działań na wąskiej grupie uczniów gimnazjów, koncentracja działań na grupie rodziców dobrych uczniów, wykorzystywanie absolwentów do promocji szkół powiatowych czy wykorzystywanie internetu jako kanału przekazywania informacji.
W drugiej części spotkania głos zabrała przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej. Gość omówił założenia reformy oświatowej i odpowiadał na pytania obecnych na Forum dyrektorów miejskich Zespołów Szkół Publicznych, jak i gimnazjów z terenu powiatu. Emocji nie brakowało, kiedy dyskutowano na temat zagospodarowania nauczycieli gimnazjów po reformie. Dyrektorzy, szczególnie samych gimnazjów, nie ukrywali, że zwolnień się nie uniknie.
Tekst i fot. Monika Duda-Gieryk (na podstawie raportu)
Więcej o przeprowadzonym badaniu w najnowszym wydaniu „Głosu Żyrardowa i Okolicy” (15 grudnia)